Brasilien importerede millioner af slaver fra Afrika. Historien skal huskes, og det omfatter en nedlagt slavehavn i Rio
Af Jesper Sørensen & Catalina Peña-Guillén
Engang blev der dagligt sejlet sorte slaver fra Afrika til Brasilien. Op mod en million af slaverne kom gennem havnen Cais do Valongo i Rio de Janeiro, men siden blev slaveriet afskaffet, og havnen lukkede og forfaldt.
Nu er der kun nogle historiske udgravninger på stedet. Men der arbejdes på at få genopbygget noget af havnen og få den på UNESCO’s liste over verdensarv.
Det sker for at mindes, at Cais de Valongo spillede en stor rolle i transport og handel med afrikanske slaver i det 19. århundrede, hvor Brasilien var verdens største slaverhandelsnation.
Slaver til miner og kaffeplantager
Cais de Valongo blev bygget i 1811,
og den blev primært brugt til modtagelse, udvælgelse og salg hundredtusinder af slaver, som kom med skibe fra Afrika. Men allerede 200 år før var Brasilien begyndt at importere afrikanske slaver.
De var en meget væsentlig årsag til, at man kunne drive de store sukkerplantager, som var en central del af Brasiliens økonomi. Afrikanerne kunne bedre holde til det hårde arbejde end indianerne, som også
i stort omfang var blevet brugt som slaver.
Og importen af slaver steg markant, da Brasilien omkring år 1690 også begyndte at udvinde guld
og diamanter. Det gav hårdt og farligt tvangsarbejde til mange afrikanske mænd i minerne, mens de kvindelige slaver primært blev sat til at arbejde i markerne og i hjemmene. Senere blev mandlige slaver også sat til
mange andre typer af arbejde, alt fra fiskeri til håndværk.
Brasilien afskaffede slaveriet sent
Senere blev der også hentet et gigantisk antal slaver til Brasilien for at arbejde med kvægbrug, dyrkning af fødevarer og ikke mindst i de voksende kaffeplantager, som også blev en
stor indtægtskilde for Brasilien.
Uden slaverne havde alt dette ikke været muligt, og man skønner, at der i alt blev hentet fire millioner afrikanske slaver til Brasilien, frem
til landet endelig afskaffede slaveriet i 1888. Det var cirka 40 procent af samtlige slaver til de amerikanske lande. Og intet andet land i den vestlige verden var så længe om at afskaffe slaveriet.
Flest sorte uden for Afrika
Midt i det 19. århundrede blev Cais de Valongo ombygget for at kunne
tage standsmæssigt imod den kommende brasilianske kejser Pedro den Andens forlovede, prinsesse Teresa Maria Cristina de Bourbon. Og efter slaveriets afskaffelse begyndte man i 1906 at omdanne havnen til parker for at forskønne havneområdet.
Siden blev historien om slavehavnen i høj grad gemt og glemt.
Historien er ellers lige for øjnene af enhver, som kommer til Brasilien. Godt halvdelen af Brasiliens indbyggere er sorte
eller mulatter, hvilket er den største andel uden for Afrika. Mange af dem er efterkommere af de afrikanske slaver, og deres historie skal ikke ignoreres, mener det ekspertudvalg, som forbereder ansøgningen til UNESCO.
Havnen skal både symbolisere kampen mod slaveriet og afrikanernes bidrag til de amerikanske folk, samfund og kultur, siger en siger en af eksperterne, Ivo Barreto, som leder Brasiliens nationale institut for historisk og kulturel
arv, til det spanske nyhedsagentur EFE.